Hoogsensitief Persoon (HSP)

Wat is hoogsensitiviteit?

Prof. Dr. Elke van Hoof ( Vrije Universiteit Brussel) omschrijft het als volgt:

“Hoogsensitiviteit (afgekort HSP) kenmerkt zich van andere persoonlijksheidskenmerken door de gave om heel veel informatie uit de omgeving op te nemen en deze dan ook diepgaand te verwerken.”

Je bent hoogsensitief, of je bent het niet. Een beetje hoogsensitief bestaat niet. Van de algemene bevolking is 15 tot 20% hoogsensitief.

Hoogsensitiviteit wordt wel eens verward met hooggevoeligheid. Toch is dit niet hetzelfde. Hoogsensitiviteit gaat over het persoonlijkheidskenmerk waar je veel informatie over de omgeving kan opnemen, en dat ook diepgaand in de hersenen verwerkt. Hooggevoeligheid gaat over de emotionele reactie die je door de overprikkeling op al die informatie kan hebben”.

Hoogsensitieve mensen verwerken prikkels dus dieper en intenser. Dit is wetenschappelijk bewezen. Waar iemand die niet HSP is, een filter in de hersenen heeft voor deze prikkels, heeft een HSP-er deze filter niet of nauwelijks.We kennen 4 soorten prikkels:

Fysieke prikkels: gevoelig zijn voor

  • Harde geluiden
  • Fel licht
  • Sterke geuren
  • Sterke of nieuwe smaken
  • Irritaties op de huid
  • Pijn

Emotionele prikkels: gevoelig zijn voor

  • Stemmingen van anderen
  • Sfeer
  • Verwachtingen van anderen
  • Leed van anderen
  • Intense eigen emoties
  • Belevingswereld van anderen (dieren, baby’s)
  • Energieën uit de spirituele wereld

Nieuwe situaties: gevoelig zijn voor

  • Eerst de situatie observeren, dan pas meedoen (kat-uit-de-boom kijken)
  • Verandering in interieur of uiterlijk opmerken
  • Moeilijk omgaan met verandering in dagritme
  • Snel schrikken

Sociale situaties: gevoelig zijn voor

  • Moeten wennen aan vreemden/bezoek
  • Niet in middelpunt van belangstelling willen staan
  • Niet op de vingers gekeken willen worden
  • Moeite met grote groepen

Volwassenen met HSP kunnen deze kenmerken herkennen vanuit hun jeugd, en nu nog tegenkomen in werk en/of sociale situaties.

 

HSP als kracht!

Als je goed met je hoogsensitiviteit kunt omgaan, en je hebt goed in de vingers wat dit voor jou betekent, en wat je hierin nodig hebt, en je kan goed zorg dragen voor jezelf, hoef je niet hooggevoelig te worden. Dan heb je je overprikkeling in de hand, en leidt dat niet noodzakelijk tot emotionele uitbarstingen.

 

Ik en HSP.

Ik moest eerst 40 worden, om te begrijpen dat het altijd ‘anders voelen’ een naam had. Voor mij vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Na het lezen van de boeken van Elaine Aron, grondlegster van HSP, voelde ik een diepe herkenning én erkenning. Vanaf dat moment kreeg ik steeds meer zicht op mijn valkuilen en uitdagingen, en wat ik nodig heb om zo goed mogelijk om te gaan met mijn HSP zijn. Dankzij dit pad, heb ik mijn twee kinderen op hun HSP-pad mogen steunen!

De laatste jaren zie ik, in mijn praktijk, steeds meer de verbinding tussen HSP en stotteren. Indien wenselijk, heb ik graag aandacht voor beiden.